خانه
تماس با ما
نقشه سایت






:.
فرصت اصلیترین نیاز دانش‌آموزان استثنایی جامعه باید وضعیت دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه را درک و فضایی را برای استفاده از توانمندی آن‌ها مهیا کند و مطمئن باشد این دانش‌آموزان با نهایت حسن‌نیت مشغول به فعالیت در اجتماع میشوند.

سعید اهل‌الیرف با حضور در تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان و گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری به تشریح بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در این اداره و بیان دغدغه‌هایش درباره این دانش‌آموزان پرداخت.

وی اظهار‌داشت: آموزش‌وپرورش استثنایی یکی از بخش‌های آموزش‌وپرورش است که با دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و خاص سروکار دارد و وظیفه اصلی این اداره پاسخ به نیازهای خاص این دانش‌آموزان است. آموزش‌وپرورش استثنایی دانش‌آموزانی را که دارای مشکلات شنوایی، بینایی، کم‌ذهنی، چندمعلولیتی، اختلالات یادگیری، رفتاری، جسمی، حرکتی و غیره هستند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اهل‌الیرف با بیان این‌که 68 مرکز آموزشی استثنایی در استان راه‌اندازی شده‌است، گفت: مراکز آموزشی این اداره در دهه گذشته رشد خوبی داشته و تعداد زیادی از دانش‌آموزان با نیازهای خاص استان در مقاطع پیش دبستانی، پیش‌حرفه‌ای راهنمایی و متوسطه حرفه‌ای را تحت پوشش قرار داده‌است.

مدیر اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان ادامه‌داد: مقطع پیش‌دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی یکی از مقاطع الزامی و مهم این اداره است. این مقطع جهت آمادگی دانش‌آموز برای ورود به دوره ابتدایی برگزار می‌شود. دوره پیش‌دبستانی در مراکز آموزشی استثنایی از 2 تا 3 سال و سن ورود دانش آموزان به پیش‌دبستانی متفاوت است و بستگی به آمادگی آن‌ها دارد.

وی اظهار‌داشت: مقاطع پیش‌حرفه‌ای راهنمایی و متوسطه حرفه‌ای برای دانش‌آموزان ویژه نیازهای ذهنی را‌ه‌اندازی شده‌است. در سال‌های گذشته دانش‌آموزان نیازهای ذهنی بعد از فارغ‌التحصیلی از دوره ابتدایی خانه‌نشین می‌شدند. اما طی 4 سال گذشته این مقاطع برای این دانش‌آموزان جهت ادامه تحصیل راه‌اندازی شد.

مدیر اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به راه‌اندازی 33 مرکز آموزشی پیش‌ حرفه‌ای راهنمایی در سراسر استان اظهارداشت: دانش‌آموزان بعد از فارغ‌ التحصیلی از دوره ابتدایی 3 سال دوره پیش‌ حرفه‌ای راهنمایی را جهت آمادگی برای انتخاب رشته در مقطع متوسطه می‌گذارند.

اهل‌الیرف با بیان این‌که مراکز آموزشی متوسطه حرفه‌ای در استان 17 مرکز هستند، ‌افزود: دانش‌آموزان در این مراکز می‌توانند در 9 رشته مشغول به تحصیل شوند. دانش‌آموزان متناسب با وضعیت و توانایی خود رشته مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

وی گفت: رشته‌های مقطع متوسطه حرفه‌ای برای دانش‌آموزان دختر شامل قالی‌ بافی، راسته‌ دوزی، دوخت پوشاک زنانه، هنر در خانه و رشته‌های ویژه دانش‌آموزان پسر شامل درودگری، مشبک‌بری، دوخت پوشاک مردانه، تعمیرات کفش و رنگ‌کاری ساختمان است.

مدیر اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان اظهارداشت: رشته‌های جدید این مراکز متناسب با وضعیت علمی و پتانسیل موجود در مناطق استان راه‌اندازی می‌شود. رشته‌های جدید باید از سوی مناطق به این اداره ارائه شوند. دانش‌آموزان متوسطه حرفه‌ای بعد از اتمام این دوره‌ها جهت گرفتن مدرک در آزمون سازمان فنی‌ و حرفه‌ای شرکت می‌کنند.

اهل‌الیرف ادامه‌ داد: آموزش این رشته‌ها به دانش‌ آموزان با نیازهای ذهنی می‌تواند نقش آن‌ها را در اجتماع بازگو کند. آن‌ها می‌توانند نقشی در اجتماع ایفا کرده و در جامعه کنار سایر افراد زندگی کنند.

وی درباره بازار کار این دانش‌ آموزان با بیان این‌ که ‌آموزش‌وپرورش وظیفه آموزش این افراد را بر عهده دارد اما بازار کار این افراد بر عهده نهادهای اجتماعی است، تاکید کرد: جامعه باید وضعیت این افراد را درک کند و برای استفاده از توانمندی آن‌ها فضایی مهیا کند. جامعه مطمئن باشد این دانش‌آموزان با نهایت حسن‌نیت مشغول به فعالیت در اجتماع می‌شوند.

مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: افراد با نیازهای ذهنی افرادی هستند آموزش‌پذیر که می‌توانند مهارت‌های لازم زندگی و اجتماعی را کسب کنند. این افراد زیر نظر معلمان با تجربه آموزش لازم را فرا می‌گیرند و افراد آموزش‌ناپذیر به مراکز بهزیستی و توان‌خواه تحویل داده می‌شوند که به این افراد تربیت پذیر می‌گویند.

اهل‌الیرف درباره دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا اما دارای هوش بهره عادی ‌اظهارداشت: محتوای تحصیلی این افراد همانند دانش‌آموزان عادی مشغول به تحصیل در آموزش و پرورش اما آموزش آن‌ها دارای تفاوت‌هایی کوچک است؛ مثلاً محتوای کتاب‌های دانش‌آموزان نابینا همانند دانش‌آموزان عادی است، با این تفاوت که کتاب‌ دانش‌آموز نابینا بریل است.

وی اظهارداشت: هر ساله طرح سنجش سلامت ویژه نوآموزان پایه اول ابتدایی استان جهت صدور دفترچه سلامت اجرا می‌شود و دانش‌ آموزان دارای مشکل خفیف به دکتر متخصص مربوطه و دانش‌ آموزان دارای مشکل خاص به مراکز آموزشی استثنایی ارجاع داده می‌شوند.

مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان افزود: در مراکز آموزشی استثنایی مشاوره خانواده جهت هدایت و راهنمایی والدین فعال است. اولیاء دانش‌آموزان جهت پیگیری از اوضاع و شرایط آموزش فرزندان، نظارت، هدایت و راهنمایی با مشاوره این مراکز ارتباط برقرار می‌کنند.

اهل‌الیرف گفت: بعضی از دانش‌آموزان مرکز آموزشی استثنایی نیاز به خدمات توان‌بخشی شامل گفتار درمانی، کاردرمانی و غیره دارند. این خدمات در این مراکز به دانش‌آموزان نیازمند ارائه می‌شود. دانش‌آموزان علاوه بر تحصیل از این خدمات استفاده می‌کنند. خدمات توان‌بخشی در همه مراکز آموزشی این اداره به دلیل کمبود نیروی متخصص ارائه نمی‌شود و دانش‌آموزان مراکز آموزشی فاقد خدمات توان‌بخشی به مراکز توان‌بخشی بیرون از مدرسه ارجاع داده می‌شوند.

اهل‌الیرف با بیان این‌که در اهواز 19 مرکز آموزشی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه راه‌اندازی شده‌است، اظهارداشت:‌ نیروی انسانی این اداره جوابگوی دانش‌آموزان است. تعداد دانش‌آموزان مرکز استثنایی در کشور در هر کلاس بین 6 تا 11 نفر و در خوزستان بین 7 و 8 دانش‌آموز است. اداره آموزش و پرورش استثنایی استان از لحاظ ساخت و ساز، تجهیزات و غیره در وضعیتی مناسب است.

وی افزود: تعداد دانش‌آموزان آموزش و پرورش استثنایی استان در سال گذشته 4 هزار و 678 دانش‌آموز بوده است که از این تعداد 3 هزار و 395 در مقطع ابتدایی و هزار و 283 نفر در مقاطع راهنمایی و متوسطه مشغول به تحصیل بودند.

مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان درباره چگونگی تحصیل دانش‌آموزان روستایی و عشایری دارای مشکل خاص، توضیح داد: اگر خانه این دانش‌آموزان با شهر فاصله زیادی داشته‌ باشد، آموزش لازم را در مدارس عادی و زیرنظر معلمان متخصص که این معلمان دوره لازم را از سوی مراکز استثنایی گذرانده‌اند، فرا می‌گیرند و اگر در روستاها و مناطق نزدیک شهر هستند می‌توانند در مراکز آموزشی مستقر در شهر تحصیل و توسط سرویس‌های ایاب و ذهاب رفت‌ و آمد کنند.

اهل‌الیرف با بیان این‌که در استان 15 مرکز اختلالات یادگیری راه‌اندازی شده‌است، اظهارداشت: بعضی از دانش‌آموزان دارای هوش‌ بهره‌ عادی، ولی در یک درس و یا دروس ضعیف هستند؛ این دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری هستند که با مراجعه به این مراکز مشکل آن‌ها رفع می‌شود. تأمین فضا و تجهیزات این مراکز بر عهده آموزش و پرورش ولی آموزش دانش‌ آموزان بر عهده معلمان آموزش و پرورش استثنایی است. مشکل این دانش‌آموزان هم‌زمان با گذراندن دوره تحصیل حل می‌شود.

مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که همچنین طرح معلم مرجع جهت رفع این مشکل در مدارس اجرا شده است، افزود: به‌ این ترتیب دانش‌ آموزان نیازی به مراجعه به مراکز ندارند و در مدرسه خود آموزش لازم را می‌بینند.

وی درباره مراکز اختلالات رفتاری گفت: در استان 2 مرکز اختلالات رفتاری در شهر اهواز واقع است. همچنین در بعضی از شهرهای استان مانند آبادان و بهبهان فضایی در مدرسه عادی با این هدف در نظر گرفته‌ شده‌ است و افرادی مشغول به فعالیت در این زمینه هستند.

استان تاکنون 89 دانش‌آموز دارای اختلالات رفتاری دارد.

مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: امسال حدود 118 کلاس در سطح خوزستان در مدارس استثنایی در تابستان هوشمندسازی شدند. عمده این کلاس‌ها ویژه پایه ششم ابتدایی هستند.

اهل‌الیرف درباره احداث مراکز جدید استثنایی در استان گفت: در حال حاضر تعداد مراکز جوابگو دانش آموزان است اما این اداره نیاز به احداث مدارس جدید در مقاطع بالاتر در سال‌های آینده است.

وی با بیان این‌که دانش‌آموزان استثنایی در فعالیت فرهنگی و ورزشی خوب درخشیدند، ادامه‌داد: فضای ورزشی مدارس جوابگوی دانش‌آموزان نیست و امیدواریم در زمینه ساخت و ساز این فضاها بیشتر حمایت شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
 
امتیاز دهی
 
 

بیشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest2 (meduguest2)


Powered By Sigma ITID.